Глагол to be. Правило на использование am, is, are для детей






































Назад Вперёд

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

В настоящее время обучение иностранным языкам становится неотъемлемой частью начального этапа языкового образования в отечественной школе. Однако преподавать английский язык детям младшего школьного возраста нелегко. Они быстро устают, отвлекаются, иногда, бывает трудно привлечь и удержать весь урок их внимание только тестовыми заданиями и упражнениями, которые предлагаются в учебных пособиях. Поэтому перед каждым учителем встает вопрос: «Как сделать урок интересным, увлекательным и добиться того, чтобы учащиеся хорошо и прочно усваивали языковой материал?

Учитывая возрастные особенности учащихся начальной школы, я полагаю, что следует обязательно применять игровые моменты, соревнования, музыку, цвет и сказки на уроках иностранного языка. Желательно, чтобы они были забавными для детей по ритму и звуку.

Часто, в процессе обучения, учителя сталкиваются с такой ситуацией, что учащиеся уверены в том, что если они знают алфавит, много английских слов, то они хорошо могут говорить на иностранном языке.

Я стараюсь объяснить им, что знание лексики необходимо, её надо обязательно учить и расширять свой словарный запас, а знание алфавита поможет им при работе со словарем. Однако язык не сводится лишь только к изучению лексики и букв; они лишь тот необходимый материал, из которого с помощью разных грамматических и синтаксических конструкций строится предложение, то есть выражается мысль. Очевидно, что изучение грамматического аспекта неизбежно при овладении иностранным языком. Но, в свою очередь, усвоение грамматики вызывает много трудностей, которые усугубляются грамматическими терминами, правилами и бесконечным числом исключений. Все это обычно не вызывает восторга у большинства учащихся.

Говоря об обучении иностранному языку с использованием игровой методики, следует сказать о том, что достаточно интересно использовать в качестве игровой ситуации сказку. Звучащий текст сказки рассматривается как постоянное взаимодействие элементов языковой, паралингвистической и кинестической систем, в которой авербальным компонентом принадлежит важнейшая роль. В процессе со-рассказывания сказок на уроке реакция учеников может выражаться в следующем:

  1. выбором картинки (например, в сказке “The Three Little Pigs” ученикам предлагается выбрать одну из картинок: на первой нарисовано – три поросенка, на другой – три козленка и на третьей – три жеребенка).
  2. в виде фонации после соответствующих слов (например, после того как ученики услышат слово «поросенок»– “pig”, они все должны сказать “oink-oink”).
  3. посредством движений (в устном рассказе это будут жестовые движения, которые учащиеся могут повторять за учителем). Каждый учитель может придумать и свои жесты вместе с учащимися. Ученики очень изобретательны в этих вопросах.

Облекая первоначальное учение в формы, краски, звуки, что вызывает большее число ощущений, мы делаем вместе с тем учение более доступным. Поэтому на таких уроках, вместо недоступных восприятию ученика определенного возраста лексических единиц и грамматических явлений, он встречается с животными, игрушками и другими предметами, окружающими его в обычной жизни. В чертах характера и особенностях поведения сказочных образов условно отражаются закономерности функционирования лексических и грамматических знаков в речи. Благодаря такому аллегорическому замещению учащийся получает возможность не только наблюдать воочию то, что в своей абстрактной форме не поддается наблюдению, но и включиться в активную деятельность с материализованными абстракциями, постигая их специфику как бы изнутри, непроизвольно усваивая правила их использования в речи.

Однако вернемся к сказке. Хочется отметить, что большую сложность для учащихся представляет изучение грамматики, так как многих грамматических явлений нет в родном языке обучаемых. Очень часто бывает трудно объяснить учащимся, что такое спряжение глагола. Глагол to be является одним из наиболее часто употребляемых глаголов, и именно он вызывает у обучаемых целый ряд вопросов. Эта проблема встает перед школьниками на начальном этапе и затем проходит через все годы их обучения в школе. Поэтому, думается, что необходимо предлагать новый грамматический материал в доступной и понятной форме, чтобы вызывать интерес и желание усваивать то, что предлагает учитель. Лучше всего это сделать в виде сказки, так как осмыслению грамматического материала, как любого другого, способствует образная ассоциативная основа. Если на уроках объяснять грамматику таким образом, то ученики будут хорошо усваивать ее. Они будут ждать следующего урока, чтобы услышать новую сказку о жителях Планеты – Грамматика. Грамматика иностранного языка – это целый незнакомый мир, полный волнующих тайн и неожиданных открытий. Конечно, постигать его можно с помощью свода правил и простого заучивания того, что строгой логике никак не поддается. А можно эти правила «приправить воображением, и тогда сухие строки учебника или словаря заиграют всеми цветами радуги.

Использование сказки при изучении грамматических явлений, употребление образных эпитетов позволяют наглядно представить абстрактные языковые понятия учащимся, при этом обостряется восприятие, улучшается запоминание.

Игровой подход основан на использовании интуитивно-образного, метафорического мышления, где основной прием – это выдвижение аналогий: образных, личностных, символических, фантастических.

Думается, что нужно уводить учеников в сказочную страну, чтобы изучение иностранного языка было для них не только полезным, но и увлекательным занятием.

Перед тем как ввести детей в мир сказки и познакомить их с глаголом TO BE , можно на доске написать формы глагола: am, is, are и отработать их произношение с использованием песен или рифмовок:

Рифмовка

Who Are You?
Who Are You? (Кто ты?)
I’m Mike. I am a doctor. We are doctors.
You are Jill. You are a doctor. You are doctors.
She is Kate. He is a doctor too. They are doctors too.
He is Jim. (a driver, a singer, a dancer, etc.)
(знакомство с английскими) (закрепление названий профессий)

СКАЗКА О ГЛАГОЛЕ TO BE.

На далекой Планете – Грамматика жил был король глагол TO BE .Он был сильный, гордый и могущественный. Он был так горд, что обходился без помощников и слуг в построении всех предложений. Все решения о судьбе своего королевства принимал сам. На Планете – Грамматика не многим глаголам было это под силу. Король издавал указы, которые все жители этого Королевства строго выполняли.

Один из указов гласил: Все члены предложения стоят в определенном порядке.

Запомни: по-русски TO BE значит «быть, находиться». Давайте проспрягаем его по временам: Вчера мы были на Планете – Грамматика. Сегодня мы есть на Планете – Грамматика.

Завтра мы будем на Планете – Грамматика. Был, есть, буду – все это глагол TO BE . Мы есть на Планете – Грамматика – как странно звучит, правда? В русском языке мы опускаем этот глагол «ЕСТЬ». Мы бы сказали Мы – на Планете – Грамматика. Давайте запомним: англичане очень уважают этот глагол и никогда его не теряют.

У короля глагола TO BE было три сына, и звали их AM, ARE, IS. Король разрешал им помогать ему в управлении королевством.

Королевич AM был хвастуном и любил себя больше всех. Он дружил только с местоимением I – Я. Он очень любил рассказывать о себе всем жителям королевства.

  • I am nice.
  • I am strong.
  • I am a friend.

Второй королевич ARE был очень общительным, к нему в гости частозаходили друзья местоименияWE, YOU, THEY. Очень много времени он проводил со своими друзьями в играх, на охоте, и когда рассказывал своему отцу королю глаголу TO BE о своих друзьях, он всегда говорил:

  • We are friends.
  • They are beautiful.

Королевич очень гордился своими друзьями и дорожил дружбой с ними.

Третий королевич IS был неуверенным и капризным мальчиком. Он был самым молодым из королевичей. Он не любил рассказывать о себе, но любил рассказывать о своих друзьях – местоимениях Н E, SHE, IT.

  • He is clever.
  • She is a pupil.
  • It is a dog.

Король TO BE очень любил и гордился своими детьми, так как это была его сегодняшняя жизнь, настоящая жизнь(PRESENT SIMPLE TENSE).

На Планете – Грамматика жила была частичка Not ,она всегда со всеми не соглашалась и всегда была недовольна, поэтому жители планеты не хотели с ней дружить.

Ей очень хотелось дружить с королевичами Am, Is, Are, но когда её приглашали в гости, она спорила с ними и не соглашалась ни с чем, чтобы они ни сказали.

Королевичи пытались с ней поговорить, но всегда получалось:

I am not nice.
You are not brave. We are not nice.
He is not a pupil. You are not nice.
She is not a pupil. They are not nice.
It is not nice.

Запомни : Частичка not – имеет отрицательное значение и переводится на русский язык как «не ». Она присоединяется к глаголам Am, Is, Are и получается

I am not (I’m not) We are not (We aren’t)
You are not (You’re not) You are not (You aren’t)
He is not (He isn’t) They are not (They aren’t)
She is not (She isn’t)
It is not (It isn’t)

Частичка Not очень переживала из – за того, что с ней не хотят дружить, но король глагол TO BE успокаивал ее и говорил, что бывают такие ситуации в жизни, когда без нее просто нельзя обойтись и все жители – глаголы с удовольствием будут приглашать ее в гости.

Королевичи Am, Is, Are очень любили путешествовать по Планете – Грамматика. Когда они прилетали в другие королевства, им было интересно узнать как можно больше информации о жителях этого королевства. Они задавали им много вопросов: как их зовут, сколько им лет и другие.

Королевичи любили путешествовать в летающем вагончике.

Так как они были королевичи, они любили, чтобы их вагончик всегда был первым.

Посмотрите на наш летающий поезд. В зеленом вагончике у нас путешествуют королевичи Am, Is, Are, в синем вагончике другие жители планеты.

Когда королевичи беседовали с жителями, они начинали важно спрашивать:

Am I nice? Are we friends?
Are you clever? Are you pupils?
Is he a friend? Are they doctors?
Is she a girl?
It is a dog?

Запомни: Задавая вопросы, мы начинаем их с Am, Is, Are

(работа с таблицей в учебнике)

На Планете – Грамматика жили Слова Почемучки . Они были такие любопытные, им всегда все было очень интересно и жители дали им имена:

Why? What? Who? When? How? Когда они встречались с кем – нибудь, никто не успевал сказать и слова, потому-то они первыми начинали задавать вопросы.

  • What is your name?
  • How old are you?
  • Where are you from?

Запомни: Вопросительные слова стоят на первом месте, перед формами глагола TO BE, с них начинаются специальные вопросы, и называются они специальные вопросительные слова.

(см. «Волшебный поезд»)

Мы продолжаем с вами путешествие по Планете – Грамматика и сегодня мы снова встретимся с могущественным королем To Be.

Замок To Be дивно красив, с множеством башенок, шпилей, переходных галерей, с разноцветными витражами. Его окружает глубокий ров, над которым возвышается подъемный мост. Все как в сказке! Сегодня он особенно красив, так как украшен разноцветными флагами. Сегодня в замке праздник. Собрались придворные короля и гости из других королевств.

Вся семья короля TO BE собралась в парадном зале, и сам король представил своих родственников гостям. Свое представление он начал со своих родителей:

«Это мое Прошлое, мои дорогие родители, мать-королева WAS и отец-король WERE, – услышав слово «прошлое», старички встрепенулись и заговорили наперегонки:It was so nice in the Past. We were so young. Summer was so hot. Winter was so snowy. Days were long. We were so happy... Они были уже старенькие и любили вспоминать свои счастливое время, когда они были молоды, и полны сил но все это уже у них было в прошлом (Past Simple). Однако они помогали своему сыну в управлении королевством, и когда речь заходила о прошлых временах, они

всегда были рядом и помогали ему советом. Ведь в прошлые времена, Was и Were правили королевством. В прошлые времена они имели такую же силу и занимали такое же место

в предложении, как и их внуки AM,IS,ARE в настоящее время. (Далее работа с таблицей в учебнике)

Затем, король представил своих сыновей. Он ими очень гордился, так как они – его настоящие помощники. Они играют огромную роль на планете Грамматика, и забывать о них просто неприлично!

– Вот они, мое настоящее, мой сегодняшний день!

Am, Is, Are тотчас заговорили о сегодняшних днях своего замка:

Our castle is so nice! We are happy in our castle. I am happy. And I am happy too. So I am.

Our Father is happy too.

Вдруг король увидел придворного волшебника. Он о чем-то с ним поговорил и через некоторое время все присутствующие на балу оказались в волшебной стране – стране Будущего (Future Simple). Это была страна, о которой только можно мечтать. В этой волшебной стране Будущего, король TO BE увидел своих внуков Shall и Will, которые правят в королевстве Будущего (работа с таблицей в учебнике).

Когда закончилось время пребывания в стране Будущего, все вернулись в замок. Они еще долго болтали о своих будущих радостях, но вошел слуга и объявил: «Кушать подано!». Это был незабываемый праздник для всех присутствующих. Скоро все разъехались по своим королевствам, но еще долго вспоминали этот праздник и могущественного короля глагол TO BE.

Сказку можно продолжать, вводя, новые персонажи. Допустим на следующем уроке – цель урока закрепление изученного грамматического материала.

«Придворный поэт сочинил стихотворение про трех братцев» (Приложение 1).

Расскажу-ка вам друзья,
Сказочку про братьев я,
Про английские слова,
Их твердите вы всегда,
Это “AM”, “IS”,”ARE”
Братцы “AM”,”IS”,”ARE” –
Это все одна семья.

Другим вариантом введения глагола TO BE может быть использование схем-опор (Приложение 2).

На первых уроках дети вспоминают, как люди знакомятся. Учащиеся только начинают читать отдельные слова, и схемы-опоры помогают записать на доске план высказывания: “I am Mike. I am seven. I’m from Moscow”. В случае пропуска глагола-связки, достаточно указать на знакомый вагончик. После сказки можно предложить учащимся выполнить некоторые задания:

I am
I am a pupil.
I am a good pupil.
we are
We are pupils.
We are good pupils.
You are
You are a pupil.
You are a good pupil.
you are
You are pupils.
You are good pupils.
He is
He is a pupil.
He is a good pupil.
they are
They are pupils.
They are good pupils.

2. Напиши нужное местоимение:

…am …are
…are …are
…is …are
…is
…is

3. Закончи предложения, выбрав нужную форму глагола to be.

a) am
b) is
c) are

  1. They… nice rabbits.
  2. I… a pupil.
  3. He… brave and strong.
  4. It… a nice cat.
  5. We … pupils.
  6. You … pupils.
  7. The dog … funny.
  8. She… a good girl.

Задания, которые Вы предлагаете учащимся, могут быть самыми разнообразными, и по сложности в том числе (Приложение 3).

Другой вариант: провести соревнование КВН – каждой команде раздать карточки с заданиями.

Как видно из примеров, применение игр – это эффективный способ повторения языковых явлений.

В качестве домашней работы можно задать детям – нарисовать волшебную страну грамматики.

Список использованной литературы:

  1. Конышева А.В.Игровой метод в обучении иностранному языку.– СПб.: КАРО, МН.: Издательство «Четыре четверти», 2008.-192с.
  2. Миронова В.Г. Английский язык для начальной школы.– Ростов н./Д: Феникс, 2009.-157с.
  3. Попова Е.Н.Английский язык.2-4 классы: материалы для коррекционно-развивающих занятий с учащимися. I start to Love English.-Волгоград: Учитель, 2007.-151с.
  4. Сухарева Н.А.Английская грамматика в значках и символах: учебное пособие.– М.: Астрель: АСТ: Хранитель, 2008.-96с.
  5. www.masters.donntu.edu.ua/2007/ggeo/shestopalova/ind/index.htm
1. Меня зовут Катя. 2. Мне 14 лет. 3. Я русская. Я из Санкт-Петербурга. 4. Я ученица. 5. Мой любимый вид спорта - теннис. 6. Я интересуюсь музыкой. 7. Мой любимый предмет - английский язык. 8. Мой папа - программист. Он не интересуется политикой. 9. Моя мама - зубной врач. Она интересуется искусством. 10. Мы всегда заняты, но мы очень счастливы быть вместе. 11. Чья это ручка? - Это моя ручка. 12. Чья это книга? - Это ваша книга. 13. Чей это стол? - Это стол моего брата. 14. Чья это сумка? - Это сумка моей мамы. 15. Чей это карандаш? - Это карандаш моей сестры. 16. Это твоя тетрадь? - Да. 17. Это тетрадь твоего брата? - Нет, это моя тетрадь. 18. Где ваш стол? - Он посередине комнаты. 19. Где твоя ручка? - Она в моем кармане. 20. Где твоя тетрадь? - Она на столе. 21. Где твоя мама? - Она на работе. 22. Где твой брат? - Он в школе. 23. Где твоя сестра? - Она дома. 24. Чей это карандаш? - Это мой карандаш. - А где мой карандаш? - Он на столе. 25. Чьи это часы? - Это мои часы. - А где мои часы? - Они на столе. 1. My name is Kate. 2. I am fourteen (years old). 3. I"m Russian. I"m from St. Petersburg. 4. I"m a pupil. I go to school. 5. My favourite sport is tennis. 6. I"m interested in music. 7. My favourite subject is English. 8. My father is a (computer) programmer. He isn"t interested in politics. 9. My mother is a dentist. She is interested in art. 10. We are always busy, but we are very happy to be together. 11. Whose pen is this? - It is my pen. 12. Whose book is this? - It is your book. 13. Whose table is this? - It is my brother"s table. 14. Whose bag is this? - It is my mother"s bag. 15. Whose pencil is this? - It is my sister"s pencil. 16. Is this your exercise book? - Yes, it is. 17. Is this your brother"s exercise book? - No, it is my exercise book. 18. Where is your table? - It is in the middle of the room. 19. Where is your pen? - It is in my pocket. 20. Where is your exercise book? - It is on the table. 21. Where is your mother? - She is at work. 22. Where is your brother? - He is at school. 23. Where is your sister? - She is at home. 24. Whose pencil is this? - It is my pencil. - And where is my pencil? - It is on the table. 25. Whose watch is this? - It is my watch. - And where is my watch? - It is on the table.

Упражнение 159. Вставьте глагол to be в Present Simple.

1. Where ... you? - I... in the kitchen. 2. Where ... Fred? - He ... in the garage. 3. Where ... Lisa and John? - They .. at college. 4. ... you busy? - No, I ... not. Mike ... busy. He ... the busiest person I"ve ever met. 5. It ... ten o"clock. She ... late again. 6. How ... you? - I ... not very well today. - I ... sorry to hear that. 7. We ... interested in classical music. 8. Vera ... afraid of snakes. 9. My grandmother ... not nervous and she ... rarely upset. She ... the kindest person I"ve ever seen. My grandmother ... really wonderful. 10. I ... sorry. They ... not at the office at the moment. 11. Where ... the keys? - In your jacket. 12. What... the time, please? - Two o"clock. 13. It ... the biggest meal I"ve ever had. 14. Which sport do you think ... the most dangerous? 15. Chess and aerobics ... not as exciting as skydiving and figure skating. 16. Debt... the worst kind of poverty. 17. The game ... not worth the candle. 18. Do you have any idea where he ... ? 19. Used cars ... cheaper but less reliable than new cars. 20. What ... the weather forecast for tomorrow? 21. Art ... long, life .. short. 22. You ... the best friend I"ve ever had. 23. I don"t remember what his telephone number ... . 24. Two heads ... better than one. 25. You ... right. That ... a lot of money! Coffee ... very expensive this week. 1. Where are you? - I am in the kitchen. 2. Where is Fred? - He is in the garage. 3. Where are Lisa and John? - They are at college. 4. Are you busy? - No, I am not. Mike is busy. He is the busiest person I"ve ever met. 5. It is ten o"clock. She is late again. 6. How are you? - I am not very well today. - I am sorry to hear that. 7. We are interested in classical music. 8. Vera is afraid of snakes. 9. My grandmother isn"t nervous and she is rarely upset. She is the kindest person I"ve ever seen. My grandmother is really wonderful. 10. I"m sorry. They are not at the office at the moment. 11. Where are the keys? - In your jacket. 12. What is the time, please? - Two o"clock. 13. It is the biggest meal I"ve ever had. 14. Which sport do you think is the most dangerous? 15. Chess and aerobics are not as exciting as skydiving and figure skating. 16. Debt is the worst kind of poverty. 17. The game is not worth the candle. 18. Do you have any idea where he is? 19. Used ears are cheaper but less reliable than new cars. 20. What is the weather forecast for tomorrow? 21. Art is long, life is short. 22. You are the best friend I"ve ever had. 23. I don"t remember what his telephone number is. 24. Two heads are better than one. 25. You are right. That"s a lot of money! Coffee is very expensive this week.
Утверждение Отрицание Вопрос
I was I was not Was I?
He was He was not Was he?
She was She was not Was she?
It was It was not Was it?
We were We were not Were we?
You were You were not Were you?
They were They were not Were they?


Past Simple Tense (Past Indefinite Tense)
Was I ? Yes, I was. - Да. No, I was not. - Нет.
Was he? Yes, he was. - Да. No, he was not. - Нет.
Was she? Yes, she was. - Да. No, she was not. - Нет.
Was it? Yes, it was. - Да. No, it was not. - Нет.
Were we? Yes, we were. - Да. No, we were not. - Нет.
Were you? Yes, you were. - Да. No, you were not.- Нет.
Were they? Yes, they were. - Да. No, they were not. - Нет.

Упражнение 160. Вставьте глагол to be в Past Simple.

My aunt ... very depressed last Sunday. The weather ... terrible. It ... cold and rainy. Her husband ... not at home. He ... at hospital because he ... sick. Her children ... not at school. They ... not in the yard, they ... in the living room. The TV ... broken. The children ... not only upset, they ... very angry. The neighbours ... not happy because her children ... too noisy. The house ... not clean. The sink ... broken. There ... dirty dishes on the kitchen table and in the sink. There ... nothing in the fridge. There ... no vegetables for dinner, there ... no juice for her children. There ... not even bread in the house! She ... tired and hungry. She ... just exhausted. My aunt was very depressed last Sunday. The weather was terrible. It was cold and rainy. Her husband was not at home. He was at hospital because he was sick. Her children were not at school. They were not in the yard, they were in the living room. The TV was broken. The children were not only upset, they were very angry. The neighbours were not happy because her children were too noisy. The house was not clean. The sink was broken. There were dirty dishes on the kitchen table and in the sink. There was nothing in the fridge. There were no vegetables for dinner, there was no juice for her children. There was not even bread in the house! She was tired and hungry. She was just exhausted.

Упражнение 161. Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в Present или Past Simple.

1. Погода была прекрасная. Было тепло и солнечно. Мои дети были в школе, а мой муж был на работе. Я была в саду. Там было много красивых цветов. Это было в мае. Я была счастлива. 2. Я ученик. 3. Он летчик. 4. Она доктор. 5. Мы школьники. 6. Вы рабочие. 7. Ты рабочий. 8. Они ученики. 9. Я дома. 10. Он в школе. 11. Она в кино? 12. Мы в парке. 13. Они в театре? 14.Она молодая? 15. Он старый. 16. Она не старая. 17. Они сильные. 18. Она больна. 19. Вы больны? 20. Он болен? 21. Я не болен. 22. Я был болен вчера. 23. Она не была больна. 24. Мы были в кино. Спряжение глагола to be (быть) в
Future Simple Tense (Future Indefinite Tense)
1. The weather was fine. It was warm and sunny. My children were at school and my husband was at work. I was in the garden. There were many beautiful flowers there. It was in May. I was happy. 2. I am a pupil. I go to school. 3. He is a pilot. 4. She is a doctor. 5. We are schoolchildren. 6. You are workers. 7. You are a worker. 8. They are pupils. 9. I am at home. 10. He is at school. 11. Is she at the cinema? 12. We are in the park. 13. Are they at the theatre? 14. Is she young? 15. He is old. 16. She is not old. 17. They are strong. 18. She is ill. 19. Are you ill? 20. Is he ill? 21. I am not ill. 22. I was ill yesterday. 23. She was not ill. 24. We were at the cinema.
Утверждение Отрицание Вопрос
I shall (will) be I shall (will) not be Shall (will) I be?
He will be He will not be Will he be?
She will be She will not be Will she be?
It will be It will not be Will it be?
We shall (will) be We shall (will) not be Shall (will) we be?
You will be You will not be Will you be?
They will be They will not be Will they be?
Краткие ответы на вопросы с глаголом to be в
Future Simple Tense (Future Indefinite Tense)
Will (shall) I be ? Yes, I will (shall). - Да. No, I won"t (shan"t). - Нет.
Will he be? Yes, he will. - Да. No, he won"t. - Нет.
Will she be? Yes, she will. - Да. No, she won"t. - Нет.
Will it be? Yes, it will. - Да. No, it won"t. - Нет.
Will (shall) we be? Yes, we will (shall). - Да. No, we won"t (shan"t). - Нет.
Will you be? Yes, you will. - Да. No, you won"t.- Нет.
Will they be? Yes, they will. - Да. No, they won"t. - Нет.

Упражнение 162. Вставьте глагол to be в Present, Past или Future Simple.

1. The students ... in the Russian Museum. 2. Last month they ... in the Hermitage. There ... an interesting exhibition there. 3. In two weeks they ... in the Tretyakov Gallery. They... lucky. 4. My father ... a teacher. 5. He ... a pupil twenty years ago. 6. I ...a doctor when I grow up. 7. My sister ... not ... at home tomorrow. 8. She ... at school tomorrow. 9. ... you ... at home tomorrow? 10. ... your father at work yesterday? 11. My sister ... ill last week. 12. She ... not ill now. 13. Yesterday we ... at the theatre. 14. Where ... your mother now? - She ... in the kitchen. 15. Where ... you yesterday? - I ... at the cinema. 16. When I come home tomorrow, all my family ... at home. 17. ... your little sister in bed now? - Yes, she ... 18. ... you ... at school tomorrow? - Yes, I ... . 19. When my granny ... young, she ... an actress. 20. My friend ... in Moscow now. 21. He ... in St. Petersburg tomorrow. 22. Where ... your books now? - They ... in my bag. 1. The students are. 2. They were, there was. 3. They will be, they are. 4. My father is. 5. He was. 6. I shall be. 7. My sister will not be. 8. She will be. 9. Will you be. 10. Was your father. 11. My sister was. 12. She is not. 13. We were. 14. Where is your mother, she is. 15. Where were you, I was. 16. My family will be. 17. Is your little sister, she is. 18. Will you be, I shall. 19. My granny was, she was. 20. My friend is. 21. He will be. 22. Where are your books, they are.

Упражнение 163 Вставьте глагол to be в Present, Past или Future Simple.

Ronald Frank ... a managing director of the First Bank of Kingsville on Main Street. He ... always on a business trip. Yesterday he ... in Geneva. Tomorrow he ... in London. Last week he ... in Chicago. Next week he ... in New Orleans. At the moment he ...in Amsterdam. In two hours he ... in the Hague. Three days ago he ... in Paris. At the end of his trip he ... usually very tired but happy. He ... with his family now. His sons ... so much excited. They have got new toys from their father. Everybody in the family ... very glad to see him at home again. Ronald Frank is a managing director of the First Bank of Kingsville on Main Street. He is always on a business trip. Yesterday he was in Geneva. Tomorrow he will be in London. Last week he was in Chicago. Next week he will be in New Orleans. At the moment he is in Amsterdam. In two hours he will be in the Hague. Three days ago he was in Paris. At the end of his trip he is usually very tired but happy. He is with his family now. His sons are so much excited. They have got new toys from their father. Everybody in the family is very glad to see him at home again.

Упражнение 164 Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в Present, Past или Future Simple.

1. Вчера они были в библиотеке. 2. Сейчас они в школе. 3. Завтра они будут в театре. 4. В данный момент его здесь нет. 5. В воскресенье он будет на концерте. 6. В прошлую субботу он был на стадионе. 7. Мой брат сейчас в школе. 8. Мой брат был вчера в кино. 9. Мой брат будет завтра дома. 10. Ты будешь дома завтра? 11. Она была вчера в парке? 12. Он сейчас во дворе? 13. Где папа? 14. Где вы были вчера? 15. Где он будет завтра? 16. Мои книги были на столе. Где они сейчас? 17. Моя мама вчера не была на работе. Она была дома. 18. Мой друг не в парке. Он в школе. 19. Завтра в три часа Коля и Миша будут во дворе. 20. Мы не были на юге прошлым летом. Мы были в Москве. 21. Завтра мой дедушка будет в деревне. 22. Когда твоя сестра будет дома? 23. Ты будешь летчиком? - Нет, я буду моряком. 24. Моя сестра была студенткой в прошлом году, а сейчас она врач. - Ты тоже будешь врачом? - Нет, я не буду врачом. Я буду инженером. 25. Они не были в кино. 26. Они не в школе. 27. Они дома. 28. Вы были в парке вчера? 29. Он был в школе вчера? 30. Он был рабочим. 31. Она была учительницей. 1. Yesterday they were at the library. 2. They are at school now. 3. Tomorrow they will be at the theatre. 4. At the moment he is not here. 5. On Sunday he will be at the concert. 6. Last Saturday he was at the stadium. 7. My brother is at school now. 8. My brother was at the cinema yesterday. 9. My brother will be at home tomorrow. 10. Will you be at home tomorrow? 11. Was she in the park yesterday? 12. Is he in the yard now? 13. Where is father? 14. Where were you yesterday? 15. Where will he be tomorrow? 16. My books were on the table. Where are they now? 17. My mother was not at work yesterday. She was at home. 18. My friend is not in the park. He is at school. 19. Tomorrow at three o"clock Nick and Mike will be in the yard. 20. We were not in the south last summer. We were in Moscow. 21. Tomorrow my grandfather will be in the village. 22. When will your sister be at home? 23. Will you be a pilot? - No, I shall be a sailor. 24. My sister was a student last year, and now she is a doctor. - Will you be a doctor, too? - No, I shall not be a doctor. I shall be an engineer. 25. They were not at the cinema. 26. They are not at school. 27. They are at home. 28. Were you in the park yesterday? 29. Was he at school yesterday? 30. He was a worker. 31. She was a teacher.
Спряжение глагола to work (работать) в

(действие в процессе, совершается в тот момент, когда о нем говорят)

Утверждение Отрицание
I am working
Не is working
She is working
It is working

We are working
You are working
They are working

I am not working
He is not working
She is not working
It is not working

We are not working
You are not working
They are not working

Вопрос Краткий ответ - да Краткий ответ - нет
Am I working?
Is he working?
Is she working?
Is it working?

Are we working?
Are you working?
Are they working?

Yes, I am
Yes, he is
Yes, she is
Yes, it is

Yes, we are
Yes, you are
Yes, they are

No, I am not
No, he isn"t
No, she isn"t
No, it isn"t

No, we aren"t
No, you aren"t
No, they aren"t

Упражнение 165. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous.

(NOW) 1. Timothy (to feed) his dog.
2. Mr. Jones (to clean) his yard.
3. Nancy (to paint) her kitchen.
4. Our neighbours (to wash) their car.
5. I (to wash) my hair.
6. Who (to fix) your sink?
7. What she (to do) now? - She (to dance).
8. The children (to brush) their teeth.
9. What he (do) at the moment? - He (to fix) his bicycle.
10. They (to have) a big dinner together.
11. The boys (to run) about in the garden.
12. I (to do) my homework.
13. John and his friends (to go) to the library.
14. Ann (to sit) at her desk. She (to study) geography.
15. A young man (to stand) at the window. He (to smoke) a cigarette.
16. The old man (to walk) about the room.
17. The dog (to lie) on the floor.
18. You (to have) a break?
19. What language you (to study)?
20. Who (to lie) on the sofa?
21. What they (to talk) about?
22. It still (to rain).
23. I (to open) an umbrella.
24. John (to play) computer games. 1. Timothy is feeding. 2. Mr Jones is cleaning. 3. Nancy is painting. 4. Our neighbours are washing. 5. I am washing. 6. Who is fixing. 7. What is she doing, she is dancing. 8. The children are brushing. 9. What is he doing, he is fixing. 10. They are having. 11. The boys are running. 12. I am doing. 13. John and his friends are going. 14. Ann is sitting, she is studying. 15. A young man is standing, he is smoking. 16. The old man is walking. 17. The dog is lying. 18. Are you having. 19. What language are you studying. 20. Who is lying. 21. What are they talking. 22. It is still raining. 23. I am opening. 24. John is playing.

Упражнение 166. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous.

(NOW) It (not to rain) any more, it (to clear) up and the sun (to shine). The jazz band (to play) in the park. A lot of people (to listen) to the music and they really (to have) a good time. But they (not to dance) yet. There is a coffee shop there. Only seven people (to sit) there, and only five people (to wait) in the queue. Some people (to have) sandwiches and (to drink) coffee, tea or fruit juices. Boys and girls over there (to laugh) and (to make) a lot of noise. They (to play) games and Tom (to take) pictures. So what (to go) on? It is not raining any more, it is clearing up and the sun is shining. The jazz band is playing in the park. A lot of people are listening to the music and they are really having a good time. But they are not dancing yet. There is a coffee shop there. Only seven people are sitting there, and only five people are waiting in the queue. Some people are having sandwiches and drinking coffee, tea or fruit juices. Boys and girls over there are laughing and making a lot of noise. They are playing games and Tom is taking pictures. So what is going on?

Упражнение 167. Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Continuous.

(СЕЙЧАС) 1. Я сижу в парке на скамейке и кормлю птиц. 2. Мама сидит на диване в гостиной и смотрит телевизор. 3. Это фотография моих друзей. Том играет на гитаре, а Джейн поет. 4. А здесь они танцуют на моем дне рождения. 5. Мы делаем упражнение. 6. Мы не купаемся. 7. Они играют во дворе? 8. Нина и Аня моют пол. 9. Коля помогает маме. 10. Ты помогаешь папе? 11. Моя сестра читает интересную книгу. 12. Они идут в школу. 13. Вы идете в школу? 14. Он работает? 15 . Твоя бабушка идет в магазин? 16. Он покупает конфеты. 17. Что делает твоя сестра? 18. Где играют дети? 19. Почему ты смеешься? 20. Куда они идут? 21. Что несут эти мальчики? 22. Я читаю. 23. Он не пишет. 24. Мы не работаем. 25. Вы читаете? 26. Он спит? 27. Коля и Миша играют в футбол. 28. Катя играет на рояле. 29. Она не поет. 30. Моя сестра спит. 31. Папа пьет чай? 32. Твои родители пьют чай? 33. Я не сплю. 34. Она сидит за столом. 1. I am sitting on a bench in the park and feeding birds. 2. Mother is sitting on the sofa in the drawing room and watching TV. 3. This is a photo of my friends. Tom is playing the guitar and Jane is singing. 4. And here they are dancing at my birthday party. 5. We are doing an exercise. 6. We are not bathing. 7. Are they playing in the park? 8. Nina and Ann are washing the floor. 9. Nick is helping his mother. 10. Are you helping your father? 11. My sister is reading an interesting book. 12. They are going to school. 13. Are you going to school? 14. Is he working? 15. Is your grandmother going to the shop? 16. He is buying sweets. 17. What is your sister doing? 18. Where are the children playing? 19. Why are you laughing? 20. Where are they going? 21. What are these boys carrying? 22. I am reading. 23. He is not writing. 24. We are not working. 25. Are you reading? 26. Is he sleeping? 27. Nick and Mike are playing football. 28. Kate is playing the piano. 29. She is not singing. 30. My sister is sleeping. 31. Is father drinking tea? 32. Are your parents drinking tea? 33. I am not sleeping. 34. She is sitting at the table.
Спряжение глагола (работать) в Present Simple Tense (Present Indefinite Tense)
(действие совершается обычно)
Утверждение Отрицание
Единственное число
I work
(3 л. ед. ч.) He works
(3 л. ед. ч.) She works
(3 л. ед. ч.) It works
I do not work
(3 л. ед. ч.) He does not work
(3 л. ед. ч.) She does not work
(3 л. ед. ч.) It does not work
Множественное число
We work
You work
They work
We do not work
You do not work
They do not work
Вопрос Краткий ответ - да Краткий ответ - нет
Единственное число
Do I work?
(3 л. ед. ч.) Does he work?
(3 л. ед. ч.) Does she work?
(3 л. ед. ч.) Does it work?
Yes, I do
Yes, he does
Yes, she does
Yes, it does
No, I don"t
No, he doesn"t
No, she doesn"t
No, it doesn"t
Множественное число
Do we work?
Do you work?
Do they work?
Yes, we do
Yes, you do
Yes, they do
No, we don"t
No, you don"t
No, they don"t

Упражнение 168. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

1. My working day (to begin) at seven o"clock. I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o"clock. He (to take) a bus to his factory. My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o"clock. In the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk). (USUALLY) 2. My sister (to get) up at eight o"clock. 3. She (to be) a schoolgirl. She (to go) to school in the afternoon. 4. Jane (to be) fond of sports. She (to do) her morning exercises every day. 5. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 6. After breakfast she (to go) to school. 7. It (to take) him two hours to do his homework. 8. She (to speak) French well. 1. My working day begins, I get, switch, do, it takes, we have, my father and I leave, he takes, my mother is, she leaves, we gather, we watch, talk. 2. My sister gets. 3. She is, she goes. 4. Jane is, she does. 5. She has. 6. She goes. 7. It takes. 8. She speaks.

Упражнение 169. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

(USUALLY) 1. Andrea Schatzmann, an exchange student from Switzerland, (to live) with the Connor family in San Francisco. She (to get) up at 7 am and (to take) a shower. She normally (not to have) breakfast. At half past seven she (to catch) the bus. Her first class (to start) at a quarter past eight. She always (to have) lunch at 12 o"clock in the cafeteria. The cafeteria food (to be) OK and it (to be) cheap too. Her afternoon classes (to be) from 1.15 till 3.00 pm, so she (to be) at school all day. She usually (to have) dinner with the Connors at about 8.00. On Saturdays she (to have) lunch at the restaurant. Once a week, usually on Sunday mornings, she (to go) swimming. A few friends usually (to go) along, too. One of her friends has got a car, so he (to pick) them up and then he (to drive) them home. After swimming they often (to go) out for a pizza. On Saturday evenings she sometimes (to go) out with friends to a party or maybe to a concert. Sometimes she (to invite) friends to her house and they (to listen) to music and (to talk). Mr. and Mrs. Connor often (to take) them for a camping weekend to the seaside or to the mountains. From time to time she (to call) her family in Switzerland. They never (to talk) for very long because it (to be) expensive. She usually (to call) on Sundays because it (to be) cheaper then. 2. What time Andrea usually (to get) up? 3. When she (to catch) the bus? 4. She (to take) a shower in the morning? 5. She (to go) home for lunch? 6. When she (to go) swimming? 7. How she (to get) to the pool? 8. What she (to do) on Saturday evenings? 1. Andrea Schatzmann lives, she gets, takes, she doesn"t normally have, she catches, her first class starts, she always has, the cafeteria food is, it is, her afternoon classes are, she is, she usually has, she has, she goes, a few friends usually go, he picks, he drives, they often go, she sometimes goes, she invites, they listen, talk, Mr and Mrs Connor often take, she calls, they never talk, it is, she usually calls, it is. 2. What time does Andrea usually get up? 3. When does she catch the bus? 4. Does she take a shower in the morning? 5. Does she go home for lunch? 6. When does she go swimming? 7. How does she get to the pool? 8. What does she do on Saturday evenings?

Упражнение 170. Переведите на английский язык, употреблял глаголы в Present Simple.

(ОБЫЧНО) 1. Я работаю. 2. Мы работаем. 3. Они не работают. 4. Вы работаете? - Да. 5. Он работает? - Нет. Он учится. 6. Мой брат не учится. Он работает. 7. Ты носишь очки? 8. Вы помогаете людям? 9. Он любит читать сказки? 10. Она любит играть на скрипке? 11. Моя сестра не читает книг. 12. Наша бабушка любит спать на диване. 13. Вы любите отдыхать в кресле? 14. Мы едим и пьем в кухне. 15. Мой брат не любит читать газеты. 16. Мы спим в спальне. 17. Мой брат спит на диване в жилой комнате. 18. Моя сестра одевается, стоя перед зеркалом. 19. Мой дядя пишет книги. 20. Мы пишем упражнения в школе. 21. Я трачу свои карманные деньги на мороженое. 22. Он читает все время и не любит смотреть телевизор. 1. I work. 2. We work. 3. They do not work. 4. Do you work? - Yes, I do. 5. Does he work? - No, he doesn"t. He studies. 6. My brother does not study. He works. 7. Do you wear glasses? 8. Do you help people? 9. Does he like to read fairy tales? 10. Does she like to play the violin? 11. My sister does not read books. 12. Our grandmother likes to sleep on the sofa. 13. Do you like to rest in the armchair? 14. We eat and drink in the kitchen. 15. My brother does not like to read newspapers. 16. We sleep in the bedroom. 17. My brother sleeps on the sofa in the living room. 18. My sister dresses before the mirror. 19. My uncle writes book. 20. We write exercises at school. 21. I spend my pocket money on ice cream. 22. He reads all the time and does not like to watch TV.

Упражнение 171. Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Simple.

1. Где ты живешь? - Я живу в Москве. 2. Когда у тебя каникулы? - В январе. 3. Что тебе больше всего нравится в школе? 4. Мой брат работает в больнице. Он врач. Он встает в двадцать минут восьмого. Он работает утром и днем. Вечером он не работает. Вечером он отдыхает. 5. Твоя сестра говорит по-французски? - Нет. Она говорит по-немецки, а ее муж говорит по-английски. 6. Когда вы встаете? - Я встаю без четверти семь. 7. Когда встает твой брат? - Он встает без двадцати восемь. - А твоя сестра тоже встает без двадцати восемь? - Нет. Мой брат ходит в школу, а моя сестра не ходит в школу. Она еще не ученица. Она встает в девять часов. 8. Он не моет руки перед едой. 9. Этот мальчик свистит в классе. 10. Он не играет ни на каком музыкальном инструменте. 11. Но мальчик играет в футбол и любит смотреть мультипликационные фильмы. 12. Он любит школьные каникулы, особенно летние каникулы. 13. День рождения у мальчика 31 декабря. 14. Он поэтому получает много подарков. 1. Where do you live? - I live in Moscow. 2. When do you have your holidays? - In January. 3. What do you like best at school? 4. My brother works at a hospital. He is a doctor. He gets up at twenty minutes past seven. He works in the morning and in the afternoon. In the evening he does not work. In the evening he rests. 5. Does your sister speak French? - No, she doesn"t. She speaks German, and her husband speaks English. 6. When do you get up? - I get up at a quarter to seven. 7. When does your brother get up? - He gets up at twenty minutes to eight. - And does your sister also get up at twenty minutes to eight? - No, she doesn"t. My brother goes to school, and my sister does not go to school. She is not a pupil yet. She gets up at nine o"clock. 8. He doesn"t wash his hands before meals. 9. This boy whistles in class. 10. He doesn"t play any musical instrument. 11. But he plays football and likes to watch cartoons. 12. He likes his school holidays, especially the summer holidays. 13. The boy"s birthday is on the thirty-first of December (in December on the thirty first). 14. That"s why he gets a lot of presents.

Упражнение 172. Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Simple.

Мой дядя - инженер. Он очень занят. Его рабочий день начинается рано утром. Он встает в семь часов. Он умывается, одевается и завтракает. После завтрака он идет на работу. Он работает в институте. Он любит свою работу. Он женат. Его жена - врач. Она работает в больнице. Вечером она изучает французский язык. Она посещает курсы французского языка. Мой дядя не говорит по-французски. Он говорит по-русски и по-немецки. Он изучает английский язык. Вечером он посещает курсы английского языка. Сын моего дяди - ученик. Он ходит в школу. В школе он изучает английский язык. Сравните употребление Present Continuous и Present Simple My uncle is an engineer. He is very busy. His working day begins early in the morning. He gets up at seven o"clock. He washes, dresses and has breakfast. After breakfast he goes to work. He works at an institute. He likes his work. He is married. His wife is a doctor. She works at a hospital. In the evening she studies French. She attends French classes. My uncle does not speak French. He speaks Russian and German. He studies English. In the evening he attends English classes. My uncle"s son is a pupil. He goes to school. At school he studies English.

Упражнение 173. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous или в Present Simple.

1. I am taking - I take. 2. He is helping - he helps. 3. They are going - they go. 4. She is playing - she plays. 5. I am reading - I read. 6. He is sleeping - he sleeps. 7. We are drinking - we drink. 8. They are going - they go. 9. I am not sleeping - I do not sleep. 10. She is not drinking - she does not drink. 11. We are not watching - we do not watch. 12. They are not eating - they do not eat. 13. My mother is not working - my mother does not work. 14. Are you working - do you work. 15. Is he playing - does he play. 16. Are they eating - do they eat. 17. Is your sister resting - does your sister rest. 18. What are you doing - what do you do. 19. What are you reading - what do you read. 20. What are they eating - what do they eat. 21. What is your brother drinking - what does your brother drink. 22. Is everybody having - does everybody have. 23. Is she taking - how often does she take. 24. Where are they going - where do they go. 25. Are they speaking - what language do they usually speak.
1. I (to take) my sister to school now. I (to take) her to school every day.
2. He (to help) his father now. He (to help) his father very often.
3. At the moment they (to go) to the river for a swim. They usually (to go) to the river for a swim.
4. She (to play) the violin now. She (to play) the violin every day.
5. I (to read) now. I (to read) every day.
6. He (to sleep) now. He (to sleep) every night.
7. We (to drink) tea now. We (to drink) tea every morning.
8. They (to go) to school now. They (to go) to school every morning.
9. I (not to sleep) now. I (not to sleep) in the daytime.
10. She (not to drink) coffee now. She (not to drink) coffee after lunch.
11. We (not to watch) TV now. We (not to watch) TV in the morning.
12. They (not to eat) now. They (not to eat) at the lesson.
13. My mother (not to work) now. My mother (not to work) at an office.
14. You (to work) now?
You (to work) every day?
15. He (to play) now? He (to play) in the afternoon?
16. They (to eat) now? They (to eat) at school?
17. Your sister (to rest) now? Your sister (to rest) after school?
18. What you (to do) now? What you (to do) every morning?
19. What you (to read) now? What you (to read) after dinner?
20. What they (to eat) now? What they (to eat) at breakfast?
21. What your brother (to drink) now? What your brother (to drink) in the evening?
22. Everybody (to have) a good time now? Everybody (to have) a good time every Saturday?
23. She (to take) medicine now? How often she (to take) medicine?
24. Where they (to go) now? Where they (to go) on Sunday?
25. They (to speak) English now? What language they usually (to speak)?

Упражнение 174. Раскройте скобки, употребляя глаголы в

1. Не (to work) in the centre of Chicago. 2. He (to work) in the centre of Chicago? 3. He (not to work) in the centre of Chicago. 4. They (to read) many books. 5. They (to read) many books? 6. They (not to read) many books. 7. The children (to eat) soup now. 8. The children (to eat) soup now? 9. The children (not to eat) soup now. 10. You (to play) volleyball well? 11. When you (to play) volleyball? 12. What Nick (to do) in the evening? 13. He (to go) to the cinema in the evening? 14. We (not to dance) every day. 15. Look! Kate (to dance). 16. Kate (to sing) well? 17. Where he (to go) in the morning? 18. He (not to sleep) after dinner. 19. My granny (to sleep) after dinner. 20. When you (to sleep)? 21. Nina (not to sleep) now. 22. Where John (to live)? - He (to live) in England. 23. My friends from Switzerland (to speak) four languages. 24. Elvire (to speak) English, German and French? Yes, she .... 25. She only (not to speak) Italian. 1. He works. 2. Does he work. 3. He doesn"t work. 4. They read. 5. Do they read. 6. They do not read. 7. The children are eating. 8. Are the children eating. 9. The children are not eating. 10. Do you play 11. When do you play. 12. What does Nick do. 13. Does he go. 14. We do not dance. 15. Kate is dancing. 16. Does Kate sing. 17. Where does he go. 18. He does not sleep. 19. My granny sleeps. 20. When do you sleep. 21. Nina is not sleeping. 22. Where does John live, he lives. 23. My friends from Switzerland speak. 24. Does Elvire speak. 25. She doesn"t only speak (She doesn"t speak only) Italian.

Упражнение 175. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous или в Present Simple.

1. Tom (to play) football on Saturday. 2. He (not to play) football every day. 3. I (to wear) a suit now. 4. I (not to wear) jeans now. 5. My friend (not to like) to play football. 6. I (not to read) now. 7. He (to sleep) now? 8. We (not to go) to the country in winter. 9. My sister (to eat) sweets every day. 10. She (not to eat) sweets now. 11. They (to do) their homework in the afternoon. 12. They (not to go) for a walk in the evening. 13. My father (not to work) on Sunday. 14. He (to work) every day. 15. I (to read) books in the evening. 16. I (not to read) books in the morning. 17. I (to write) an exercise now. 18. I (not to write) a letter now. 19. They (to play) in the yard now. 20. They (not to play) in the street now. 21. They (to play) in the room now? 22. He (to help) his mother every day. 23. He (to help) his mother every day? 24. He (not to help) his mother every day. 25. You (to go) to school on Sunday? 26. She (to work) in a shop now? 27. He (to deliver) letters now? 28. You (to go) to the opera with your friends? 1. Tom plays. 2. He doesn"t play. 3. I am wearing. 4. I am not wearing. 5. My friend does not like. 6. I am not reading. 7. Is he sleeping. 8. We do not go. 9. My sister eats. 10. She is not eating. 11. They do. 12. They do not go. 13. My father does not work. 14. He works. 15. I read. 16. I do not read. 17. I am writing. 18. I am not writing. 19. They are playing. 20. They are not playing. 21. Are they playing. 22. He helps. 23. Does he help. 24. He does not help. 25. Do you go. 26. Is she working. 27. Is he delivering. 28. Do you go.

Дополнительные упражнения для учащихся 3 класса

Глагол be

Ex.1 Вставьте am, is, are. Предложения переведите.

1. He … an elephant. 2. Fred … not angry. 3. My friend … kind. 4. Her name … Mary. 5. She … a nice girl. 6. We … pupils. 7. His name … Tom. 8. I … seven. 9. Rex … brave and kind. 10. They … friends. 11. You … happy. 12. Her name … Bess. 13. She … nice and merry. 14. Kate … not lazy. 15. Her name … Jill. 16. She … seven. 17. He … a nice boy. 18. His shirt … nice. 19. Tim … slim and sad. 20. He … happy. 21. I and Tom … friends. 22. Nick … strong. 23. Tom … smart. 24. Mr Greenwood … nice. 25. His pet … funny. 26. Bob … strong. 27. It … black. 28. I … a pupil. 29. My friend … brave. 30. You … sad. 31. They … strong. 32. Pete … nine. 33. Our cat … five. 34. She … seven. 35. They … ten. 36. My name … Kate. 37. I … six. 38. I … not a pupil. 39. My dog … grey. 40. His cat … black and white. 41. My pets … funny. 42. I … Dino. 43. My friend … strong and healthy. 44. Billy … fat. 45. We … in the park. 46. Crocodiles … green. 47. Her shirt … not dirty. 48. I … not big. 49. Dino … not a teacher. 50. Pupils … lazy. 51. Tiny … kind and funny. 52. I … seven. 53. You … a pupil. 54. Tom’s birthday … on the 8-th of July. 55. Tom … from Great Britain. 56. My pets … funny. 57. The girl’s flowers … nice.

Ex.2 Заполните пропуски и образуйте отрицательные предложения. Предложения переведите.

Ex. 3 Заполните пропуски и задайте общие вопросы. Предложения переведите.

1. He … an elephant. 2. My friend … kind. 3. Her name … Mary. 4. She … a nice girl. 5. We … pupils. 6. His name … Tom. 7. I … seven. 8. Rex … brave and kind. 9. They … friends. 10. You … happy. 11. Her name … Bess. 12. She … nice and merry. 13. Her name … Jill. 14. She … seven. 15. He … a nice boy. 16. His shirt … nice. 17. Tim … slim and sad. 18. He … happy. 19. I and Tom … friends. 20. Nick … strong. 21. Tom … smart. 22. Mr Greenwood … nice. 23. His pet … funny. 24. Bob … strong. 25. It … black. 26. I … a pupil. 27. My friend … brave. 28. You … sad. 29. They … strong. 30. Pete … nine. 31. Our cat … five. 32. She … seven. 33. They … ten. 34. My name … Kate. 35. I … six. 36. My dog … grey. 37. His cat … black and white. 38. My pets … funny. 39. I … Dino. 40. My friend … strong and healthy. 41. Billy … fat. 42. We … in the park. 43. Crocodiles … green. 44. Pupils … lazy. 45. Tiny … kind and funny. 46. I … seven. 47. You … a pupil. 48. Tom’s birthday … on the 8-th of July. 49. Tom … from Great Britain. 50. My pets … funny. 51. The girl’s flowers … nice.

Употребление глагола "to be"

В английском языке широко используется глагол to be быть , который переводиться как "быть, являться". В русском языке глагол "быть" часто опускается, так как он не добавляет важной информации для русскоговорящих людей, и без него фраза не теряет свой смысл.

Например, по правилам русского языка во фразе "Я ученик " не нужен глагол, а в английском языке в такой же фразе должен присутствовать глагол, и с дословным переводом с английского на русский эта фраза звучала бы "Я есть ученик " или "Я являюсь учеником ".

На данном этапе необходимо запомнить, что в английском предложении всегда должен присутствовать глагол . При этом, если в русской фразе глагола нет, то в английской фразе, вероятнее всего, будет использоваться глагол to be быть .

Спряжение глагола "to be"

Глагол to be спрягается, т.е. изменяет свою форму в зависимости от лица и числа подлежащего в предложении. Это похоже на спряжение русского глагола являться : я являюсь , ты являешься , он является и т.д. Ниже приведены формы глагола to be в настоящем времени.

В разговорной речи формы глагола to be могут сокращаться: am => "m , is => "s , are => "re .

Из фильмов на английском.

Пора поделать упражнения на глагол to be.

Глагол to be упражнения

Упражнение 1

Начнем с простого, для разогрева)) Задача этого упражнения – глагол to be поставить в нужную форму - am / is / are. Где-то понадобятся полные формы, где-то – сокращенные.


Check

Упражнение 2

Цель этого упражнения - найти и обезвредить заменить существительное на нужное местоимение. Глагол to be как таковой здесь нам не нужен. Наша задача в другом – научиться видеть, какие местоимения прячутся за существительными.

Example:

my dog = it

1. France = it

2. France and Germany = they

3. Your parents = they

4. Your mother = she

5. My new shoes = they

6. My new car = it

11. Your new job = it

12. Your new girlfriend = she

13. My old friends = they

Check

Упражнение 3

Цель этого упражнения – глагол to be поставить в нужную форму. При этом придется подумать, какое местоимение прячется за существительным (мы это уже тренировали в предыдущем упражнении).


1. Where is Jack from?

2. Where are Jack and Kate from?

3. How old is your father?

4. Why are these jeans so expensive?

5. What color is your car?

6. Russia is a really big country.

7. How big is your country?

8. Why are these sentences so simple?

9. How are you today?

10. Me and my friends are students.

11. How much is this postcard?

12. What’s your name?

13. What’s your father’s name?

14. Is your family big?

15. Swiss chocolate is very famous all over the world.

16. Swiss watches are famous, too.

17. Is this car German?

Check

Упражнение 4

Цель этого упражнения – решить, нужен ли здесь глагол to be или вовсе не нужен. И если нужен – то какая здесь форма to be.


1. I ____ a student. -;am;is;are 2
2. I ____ study economics. -;am;is;are 1
3. It ____ a difficult subject. -;am;is;are 3
4. But I _____ enjoy it a lot. -;am;is;are 1
5. We _____ family. -;am;is;are 4
6. We ______ have 3 children. -;am;is;are 1
7. She ____ very good-looking. What’s her secret? -;am;is;are 3
8. She _____ has a great sense of style. -;am;is;are 1
9. He _______ 35 years old. -;am;is;are 3
10. He ______ looks much younger. -;am;is;are 1
11. These shoes _____ cost $500. -;am;is;are 1
12. These shoes ______ too expensive. I can’t afford them. -;am;is;are 4
13. You ______ sad. Don’t be! -;am;is;are 4
14. You _____ look sad. What happened? -;am;is;are 1


Сделали упражнения на глагол to be? Остались вопросы? Оставьте комментарий - обсудим!